Flyter – DualPipe flytekrage (NYTEK23)
Brukerhåndbøker
Flyter – DualPipe flytekrage (NYTEK23)

Symbolforklaringer
Viktig informasjon er merket med følgende symboler:

1 Sammendrag med oversikt over komponenten og sentrale punkter knyttet til rømningssikring
1.1 Generelle definisjoner
Akvakulturanlegg | Installasjon for akvakultur av fisk. |
Avstandsrør | Rør i PE100 som er tredd utenpå flyterør for å sette avstand mellom klammer og holde dem i posisjon. |
Bassengmål | Flyterens indre omkrets. |
Dimensjonerende brukstid | Den forutsatte tidsperioden en konstruksjon eller en del av denne, med et tiltenkt formål og med antatt vedlikehold, skal kunne brukes uten at det er nødvendig med omfattende reparasjon. |
DP | Dual Pipe |
Drift | Oppdrett av fisk på lokalitet, innbefattet alle operasjoner som utføres på lokalitet mens oppdrett av fisk foregår, og som har relevans for rømming. |
Ekstrautstyr | Utstyr som ikke er hovedkomponent. |
Ettersyn | Systematisk undersøkelse/gjennomgang, gjerne visuelt, av at utstyrt tilfredsstiller de kravene som er satt. |
Flyter | Konstruksjon med hovedfunksjon å gi oppdrift og/eller stivhet til innhegning/notpose. |
Flyterør | PE-rør som går igjennom klammer og sørger for oppdrift og en sirkelformet flyter. |
Forankringssystem | System med liner og bunnfester med hovedfunksjon å holde akvakulturanlegget eller flåten i posisjon. |
Hanefot | Forankringsline fra forankringssystem til flyter. |
Hovedkomponent | Hovedkomponenter i et flytende oppdrettsanlegg består av, notpose, flytekrage, flåte og fortøyning. |
Innhegning | Notpose eller annet system av lastbærende deler som danner en barriere mellom oppdrettsvolumet i en produksjonsenhet og omkringliggende vannvolum. |
Klammer | Komponent på flyter som holder PE-rør sammen. |
Lodd | Vekt eller annen anordning festet direkte eller indirekte til en notpose for å spile denne ut. Senterlodd er montert under senter, bunn. |
Merd | Flytekrage med fastmontert notpose. |
NS9415:2021 | Standard som setter funksjonskrav til flytende akvakulturanlegg og er grunnleggende for aktørene i akvakulturbransjen, som myndigheter, tilsyn, prosjekterende, leverandører, aktører innenfor FoU og produsenter, og eier av akvakulturanlegg. |
NYTEK23-Forskriften | Forskrift som skal bidra til å forebygge rømning av fisk fra flytende akvakulturanlegg. |
Omkrets | Hovedtauets lengde. |
Produktsertifikat | Dokument som bekrefter at notposen er produsert i samsvar med krav i NYTEK23 og NS9415:2021 |
Soliditet | Et mål på hvor mye av notarealet som dekkes av notlin. |
Utspilingssystem | Lodd, bunnring eller tilsvarende som skal bidra til å holde notposens tredimensjonale form. |
1.2 Sammendrag
Denne brukerhåndboken gjelder for DP-flytere levert iht. NS 9415:2021 og NYTEK23.
Hovedprinsippet for ScaleAQ DP-flyter er at to flyterør er forbundet med plastklammer som er jevnt fordelt rundt hele flyterens omkrets. For å holde alle plastklammer i posisjon og til å ta opp laster fra haneføtter, består DP-flyter av avstandsrør som er tredd utenpå ytre flyterør mellom hvert klammer rundt hele flytekragen.
Forankring av flyteren utføres med fiberstropp gjennom nedløpsrør i klammerne.

2 Beskrivelse av ScaleAQ DP-flyter og dens bestanddeler
ScaleAQ DP-flyter er en konstruksjon i polyetylen med følgende oppbygning:
- To flyterør er forbundet med plastklammer som er jevnt fordelt hele flyterens omkrets.
- Klammerstolpene har gjennomgående håndlistrør rundt hele flyteren som skaper gelender.
- Klammerstolpe er forankret til plastklammerets stolpesko ved hjelp av låsepinne.
- På ytre flyterør mellom hvert klammer er det tredd på moduler av avstandsrør i PE. Avstandsrørene setter avstand mellom klammer og sørger for at alle klammer blir låst i posisjon.
- Notpose blir festet til flyter nederst på klammerstolpe på alle klammer rundt flyteren. Dette sikrer jevn fordeling av belastning i hele konstruksjonen.
- Ved bruk av bunnring så festes bunnringsoppheng til flyter gjennom nedløpsrør i klammer, tilsvarende som ved innfesting av fortøyning.
- Gangbanemoduler er montert rundt hele flyterens omkrets ved hjelp av gangbanerør.
- Det er isopor i begge flyterør for å opprettholde oppdrift ved eventuell skade eller punktering.
- Ved bruk av taknett er taknettstenger montert i nedløpsrør for taknettstenger i klammer.


1: Gangbanerist. 2: Gangbaneskrue. 3: Gangbanerør.
2.1 Plastklammer
Tegning av klammertype som benyttes på ScaleAQ DP-flyter vises i Bilde 4. ScaleAQ plastklammer har følgende egenskaper:
- Sprøytestøpt HDPE for flytekrager med Ø450, Ø500, Ø560.
- Ett nedløp for enten forankring, bunnringsoppheng eller midgardoppheng.
- Nedløp for glassfiberstang til taknett.
- Gjennomføring til FrøyaRingen stagsystem.

2.2 Merking av flyter
Hver leveranse vil ha sine unike serienummer som identifiserer produktene. Flyter merkes med unikt merkerør i plast. Hvis merkerøret skal byttes ut, så skal det nye merkerøret monteres på akkurat samme plass som det som blir erstattet.

For flyter som har bunnring, er en annen viktig merking de røde båndene som er festet rundt to plastklammer som indikerer at sluttsveisen på bunnringen er mellom disse to klamrene. Denne merkingen er viktig for å unngå at heving av bunnring startes og avsluttes på dette punktet. NB: Bilde 6 viser stålklammer og ikke plastklammer.

2.3 Netto oppdrift flyter
I produktsertifikatet er det beskrevet netto oppdrift av flyter uten noe ekstrautstyr, som f.eks. bunnring.
2.4 Spesifikasjon flyter (eksempel ScaleAQ DP500-157)
ScaleAQ DP500-157 | |
Omkrets* | 157 m |
Diameter* | 50 m |
Overflate | 1962 m2 |
Indre flyterør | Ø500 mm |
Ytre flyterør | Ø450mm |
Avstandsrør | Ø500 (indre diameter større enn diameter ytre flyterør) |
Håndlistrør | Ø140 mm |
Gelenderstolpe | Ø160 mm |
Isopor | I begge flyterør |
Bunnring | Kan leveres med bunnring |
* Omkrets og diameter er målt på innside av indre flyterør.
2.5 Forutsetninger og begrensninger

Det er en forutsetning at det benyttes utstyr og komponenter som er godkjent av ScaleAQ AS ved bytte av utstyr og komponenter på ScaleAQ flyter.
ScaleAQ har kun ansvar når det benyttes, reservedeler og servicepersonell godkjent av ScaleAQ AS.
Merkerøret på flyteren kan brukes som referansepunkt med tanke på å ha kontroll på hvor man utfører ettersyn og vedlikehold på flyteren. F.eks. kan man ha merkerøret som et null-punkt og evt. telle antall klammer med klokken i forhold til merkerøret.
2.6 Uønskede hendelser
2.6.1 Brudd eller skade i flyterør

Dersom det oppstår brudd eller skade i flyterør, vil konstruksjonen med avstandsrør beholde fasongen og hindre totalt sammenbrudd. Klamrene er forankret med ScaleAQ DualPipe-flytere er levert med flyterør som er fylt med isoporstaver. Isoporstavene er for å opprettholde oppdrift ved eventuell skade eller punktering. Ved punktering i begge flyterør reduseres netto oppdrift iht. Tabell 3:
Dimensjon flyterør [mm] | Reduksjon av netto oppdrift ved punktering begge flyterør |
500 | Ca. 39% |
2.6.2 Tidevannsvariasjoner og stormflo
Tidevannsvariasjoner og stormflo er ikke kritisk for flyteren.
2.6.3 Is og snø
Is og snø kan påføre konstruksjonen betydelige belastninger. Lastvirkningen fra ising er primært knyttet til tap av oppdrift. Påslag av is og snø bør fortrinnsvis fjernes med gummislegge/treklubbe. Tau for innfesting av hoppenett til flytekrage bør ha lav bruddstyrke. Ved stort påslag av is på hoppenettet, vil tauene gå til brudd og hoppenettet faller ned i vannet og isen smelter.
Ved lokaliteter hvor ising og drivis kan forekomme skal oppdretter ha beredskaps-/ tiltaksplaner for fjerning av is.
2.6.4 Håndtering dødfisk
For at oppsamling av dødfisk skal fungere best mulig er det viktig at notposen er riktig innfestet i flytekrage og riktig utspilt. Da står notposen og spesielt bunnen utspilt uten bukter og folder på tau eller notlin. Dette er en forutsetning for at dødfisken skal samle seg i senter av bunnen og at dødfiskhåndteringen skal fungere optimalt.
Bruker må ha gode rutiner for overvåking av fisken og gode rutiner for fjerning av dødfisk. Fjerning av dødfisk skal foregå daglig.
2.6.4.1 Kritisk mengde dødfisk
Forutsetninger:
- Vekten av dødfisk fordeler seg jevnt over bunnen
- Vekt av dødfisk i sjø er 10% av vekt i luft
For å finne kapasitet for kritisk mengde dødfisk multipliseres ”Kritisk mengde dødfisk pr. krysstau i notposen” med halvparten av antall krysstau i notposen. Antall krysstau og dimensjon på krysstau finnes i sertifikatet for notpose og tegningen av notposen.
Eks:
- Antall krysstau i notpose: 20 stk.
- Dimensjon krysstau: 30 mm
Kritisk mengde dødfisk = 10 stk. krysstau x 3 050 kg = 30 500 kg. Dette er vekten i sjø. I luft tilsvarer dette:
30 500 kg x 10 = 305 000 kg
Dette gjelder kritisk mengde dødfisk for notposen.
Den kritiske mengden dødfisk skal ikke overstige restoppdriften til flyter. Netto oppdrift flyter uten ekstrautstyr som f.eks. bunnringssystem står i sertifikatet til flyteren.
3 Samvirke med andre komponenter
Flyteren skal prosjekteres for samvirke og samspill med andre hovedkomponenter og ekstrautstyr. Samtidig skal leverandør av tilstøtende hovedkomponent og ekstrautstyr også prosjektere sitt utstyr mot den aktuelle flyteren.
3.1 Samvirke med notpose
Flytere levert av ScaleAQ prosjekteres for å dokumentere samvirke mot aktuell/tillatt notpose. Produktsertifikatet for flyteren presenterer viktig informasjon om samvirket og grensene for bruk av flyteren sammen med notposen.
3.2 Samvirke med utspilingssystem
Flytere levert av ScaleAQ prosjekteres for å dokumentere samvirke mot nedlodding og utspilingssystem. Produktsertifikatet for flyteren presenterer viktig informasjon om samvirket og grensene for bruk av flyteren sammen med nedlodding og utspilingssystem.
3.2.1 Utspiling med bunnring
ScaleAQ DP-flyter kan leveres med bunnring. Se egen brukerhåndbok for ScaleAQ Bunnringssystem.

3.2.2 Utspiling med lodd
Ved bruk av lodd som utspiling av notpose, skal ikke totalvekten av alle loddene overstige tilsvarende tillatt totalvekt for bunnring for aktuelle flyter. I tillegg skal ikke vekten pr. lodd overstige tilsvarende fordelte bunnringsvekt pr. bunnringsoppheng for den aktuelle flyter. Tillatt bunnringsvekt står i produktsertifikat for den aktuelle flyter.
3.2.3 Spisslodd
Loddet er en integrert del av nota, da det er det eneste loddet, og virker i spissen av nota. For å sikre riktig bruk bør en kontrollere eventuelle betingelser som notleverandøren spesifiserer for bruk av lodd. Not er en hovedkomponent som skal sertifiseres iht. NS9415. Bruk av ekstrautstyr skal beskrives i brukerhåndbok til not.
3.3 Samvirke med Midgardvinsj
Ved bruk av Midgardvinsj, se egen brukerhåndbok for ScaleAQ Midgard vinsjsystem.
3.4 Samvirke med permanent ekstrautstyr
Ved bruk av permanent ekstrautstyr på flyter som påvirker integritet og responsbildet, så skal ScaleAQ kontaktes for rådgivning og godkjennelse.
3.5 Samvirke med midlertidig ekstrautstyr
Ved bruk av midlertidig ekstrautstyr på flyter som påvirker integritet og responsbildet, så skal ScaleAQ kontaktes for rådgivning og godkjennelse.
4 Montering av flyter
ScaleAQ DP-flyter er ferdig montert ved leveranse. Montering av ScaleAQ DP-flyter gjøres av sertifiserte montører som gjennom opplæring og kvalifisering har status som monteringsleder. Monteringsleder godkjennes og utnevnes av monteringsansvarlig i ScaleAQ. Alle sveisere og montører har dokumentert kompetanse til å utføre montering av ScaleAQ DP-flyter.
Før installasjon på lokalitet bør det gjennomføres en sikker jobb-analyse (SJA).
5 Installasjon på lokaliteten
Installasjon mot andre komponenter må gjøres i henhold til krav i andre komponenters sine brukerhåndbøker og/eller produktsertifikat. Det må være tydelige krav til hvordan andre komponenter skal installeres mot forankringen. Risikofaktorer som er viktig å påse er at kapasiteten til andre komponenter ikke overstiges, samt at passform på innfestning mot forankring fra innfestning til andre komponenter er ivaretatt og ikke kan påføre andre komponenter eller forankring feil belastninger som kan føre til reduksjon i kapasitet.
Før installasjon på lokalitet bør det gjennomføres en sikker jobb-analyse (SJA).
5.1 Installasjon av flyter i forankringsramme
Haneføtter skal installeres ihht. gjeldende tegning for klammerfordeling og hanefotkonfigurasjon for den spesifikke leveransen. Hanefot i forankringssystemet festes i fiberstroppen som er montert ned gjennom nedløpsrør i bestemte klammer på DP-flyteren.

Ellers gjelder følgende krav ved installasjon:
- Alle haneføtter skal være av samme tau-/kjettingtype og samme dimensjon.
- Flyter bør ligge mest mulig sentrert i forhold til rammen.
- Forspenning: Forankringsramme må være slik at forspenningskrefter fordeles i rammesystemet og ikke i haneføtter.
5.2 Installasjon av notpose

Notpose skal være tilpasset flyter. Montering av notpose gjøres etter spesifikasjon fra notprodusent.
Ved innfesting av not til flyterens gelenderstolper er det viktig at tau er forankret nede på gelenderstolpe slik at ved eventuell krengning av flyter kan ikke innfesting klatre opp på stolpe og føre til økt moment og feilbelastning på flyter.
Ved bruk av bunnringssystem, se brukerhåndbok for dette.
Alternativer for innfesting av notpose til flyterens gelenderstolpe er vist i bilde 9 og 10.


5.3 Innfesting av bæretau fra magebånd i notpose til flyter for notposer tilpasset dette
- Innfestingspunktet for bæretau fra for eksempel ScaleAQ Midgard® Notpose, er i nedløpsrøret i plastklammeret. Løkker på hovedtau festes nederst på gelenderstolpe.
- Ved bruk av bunnring, bør alle notposens innfestinger til flytekragen være festet til flytekragen før senking av bunnring.
- Notposens hoppenett skal i utgangspunktet ikke henges etter notkrokene under drift. Det er viktig å påse at hoppenett er uten belastning på håndlistrør ved installasjon.

5.4 Kombinot
For å unngå for store belastninger på håndlist og riving av not, skal det ikke lines opp mer enn 5m notlin pr. oppheng pr. runde rundt flytekragen. Ved nedlining av not må bruker påse at det ikke henger igjen notlin mot håndlist ved senking av nedlodding/utspilingssystem, da dette kan føre til brudd i de notmasker som henger igjen. Under drift er det viktig å påse at håndlistrør ikke belastes av notpose.
I perioder med fare for ising må det utføres risikoreduserende tiltak hvis kombinoten skal være opphengt. Et eksempel på risikoreduserende tiltak kan være bruk av is-skjørt.

6 Bruk
6.1 Bruk og sikring av kjetting, tau og kabler

Kjetting, tau og kabler skal brukes og lagres på en forsvarlig måte slik at de ikke kan forårsake skade på flyter, notpose, forankring og ekstrautstyr.
6.2 Fortøyning av båter

Båter skal fortøyes slik at de ikke risikerer skade på notpose, fortøyning eller flyter. Med fortøyning menes midlertidig fortøyning i forbindelse med arbeidsoperasjoner.
6.2.1 Fortøyning av arbeidsbåter
Godkjente fortøyningsmetoder av arbeidsbåter er følgende:
- Fortøyning i rundsling og nedløp i klammer, se Bilde 13.
- Fortøyning rundt stolperot på klammer.
Det er IKKE godkjent å fortøye arbeidsbåt til skråstøtte, gelenderstolpe, håndlistrør eller forankringsklammer.

6.2.2 Fortøyning av større båter og brønnbåter
Godkjente fortøyningsmetoder for større båter og brønnbåter er følgende:
- Storbåtfortøyning i to klammer med innfesting i rundsling/nedløp i begge ender.
- Storbåtfortøyning i to klammer med innfesting i rundsling/nedløp i én ende, og rundt stolperot i andre ende, se Bilde 14.
Det skal aldri fortøyes i klammer med forankring.

6.3 Løfting av flyter
For løfting anbefales 2 stk. brede løftestropper med en avstand på ca. 3m eller mer, slik at det er minst 2 klammer mellom løftepunktene. Stroppene skal gå under begge flyterør, ikke under bunnring. Arbeidsvinkel: β < 30°. (Dvs. vinkel mellom stropp og en loddrett linje). Maks. løftehøyde fra vannflaten er 3m.
Dim. flyterør | Bredde på løftestropp [mm/tonn WLL] |
500 | 120mm/4T |
6.4 Rengjøring
Ved rengjøring av flytekrage og evt. bunnring er det vanlig å bruke spesialdesignede spylerigger for å fjerne groe og skjellvekst. Hvis kran brukes må man sørge for at flytekragen henger sikkert i løftestroppene og at man ikke oppholder seg under hengende last.
Ved bruk av desinfiseringsmiddel og andre kjemikalier skal det forsikres at middelet ikke skader flytekragens komponenter.
6.5 Forholdsregler ved ilandsetting og sjøsetting
Plassbehov: Området må ha plass til flyteren og ha fri passasje rundt på ca. 10 meter.
Ved ilandsetting er det vanlig å bruke en kombinasjon av løfte- og drakraft.
Flyteren kan ovaliseres ved å strekke tau på tvers over flyteren for at det skal bli mer hensiktsmessig å få den på land. Pass på at rørene ikke får for skarp bøyeradius slik at de knekker. (Maks. tillatt diameter økning under håndtering: 15 %)
Kjør ikke utstyr oppe på flyterørene, pass på at skarpe kanter på maskinelt utstyr og underlag ikke skader flyterørene.
7 Ettersyn og vedlikehold
7.1 Forutsetninger
Det er en forutsetning at det benyttes utstyr og komponenter som er godkjent av ScaleAQ AS ved bytte av utstyr og komponenter på ScaleAQ flyter.
ScaleAQ har kun ansvar når det benyttes reservedeler og servicepersonell godkjent av ScaleAQ AS.
Den som utfører ettersyn og vedlikehold skal ha gjennomgått selskapets interne opplæring og gjort seg kjent med produktet og forstått produktets brukerhåndbok.
Merkerøret på flyteren kan brukes som referansepunkt med tanke på å ha kontroll på hvor man utfører ettersyn og vedlikehold på flyteren. F.eks. kan man ha merkerøret som et null-punkt og evt. telle antall klammer med klokken i forhold til merkerøret.
Under normal drift skal det utføres regelmessig inspeksjon og vedlikehold av flyter. Ettersyn- og vedlikeholdsintervallene med tilhørende inspeksjonspunkter er et minimumskrav fra ScaleAQ AS og er utarbeidet basert på risikovurderinger og risikoanalyse utført av ScaleAQ AS.
Eier av flyteren skal ha et et ettersyn og vedlikeholdssystem hvor alt ettersyn og vedlikehold skal dokumenteres og oppbevares sammen med øvrig dokumentasjon for den aktuelle flyteren.
7.2 Metoder for inspeksjon
- GVI = Generell Visuell Inspeksjon:
Visuell inspeksjon hvor man ser etter tydelige skader/defekter på avstand fra objektet. Kan gjøres med ROV eller dykker med vanlig kamera. - NVI = Nærvisuell Inspeksjon:
Bruk av nærvisuelt kamera eller deteksjonsverktøy (eksempelvis ultralyd) for å finne skader nær overflaten til objektet. - DK = Dimensjonskontroll:
Bruk av måleverktøy for å kontrollere dimensjoner. - MU = Modifikasjon / Utskifting
7.3 Kriterier for når flyter ikke har tilfredsstillende kvalitet
I kapittel 7.3.1 – 7.3.4 er det beskrevet hvilke toleranser vi tillater på de forskjellige komponentene på flyteren. Hvis disse toleransene er overskredet, har ikke flyteren tilfredsstillende kvalitet og ScaleAQ må kontaktes for gjennomgang.
I disse kapitlene beskriver også målemetodikk hvor det måles over 2 diameter (D1 og D2) 90° forskjøvet i forhold til hverandre. Med dette menes følgende måling:
7.3.1 Toleranser for plastrør
Ved skader på flyterør på mer enn 20% av rørets godstykkelse, skal ScaleAQ kontaktes for avklaring på om reparasjon/utbedring er nødvendig.
TYPE | SDR | Godstykkelse [mm] | Maks skadedybde [mm] | Maks reduksjon av godstykkelse |
450 | 17.6 13.6 | 25.56 33.09 | 5.1 5.6 | 20% |
500 | 17.6 13.6 | 28.41 | 5.7 | 20% |
Gangbanerør Ø50 mm | 11 | 4.55 | 2.26 | 50% |
7.3.2 Toleranser for avstandsrør
Avstandsrør skiftes ut dersom tverrsnittsbrudd i en av endene som er i kontakt med foring/klammer.
Avstandsrør vurderes utskiftes dersom skade eller deformasjon som kan påvirke funksjonen til avstandsrøret, altså å holde klammer i posisjon og ta opp trykklast fra hanefotlaster.
7.3.3 Toleranser for fiberstropp
Fiberstropp må skiftes når det er kutt eller hull i duk.
7.3.4 Toleranser for slitasje sjakkel
Toleranser for slitasje på sjakkel: ≤ 20 % av opprinnelig materialdiameter, målt over 2 diametere (D1 og D2) 90° forskjøvet i forhold til hverandre. Dvs. gjenværende diameter (𝐷1+𝐷2)/2 må være minst 80 % av nominell diameter Dn.

7.4 Driftsbasert ettersyn og vedlikehold på flyter
Område/ Komponent | Hva sjekkes? | Metode (GVI/NVI/ DK/MU) | Beskrivelse inspeksjon | Spesifikasjon | Månedlig | Hver 3. mnd. | Årlig |
Flyterør | Kontrolleres av skade og slitasje | GVI | Sjekk flyterør for kutt, knekk og brudd. | Alle flyterør | X | X | |
Plastklammer | Integritet til klammere | GVI / NVI | Sjekk klammer deformasjon/ sprekk. | Alle klammer | X | ||
Foring m/flens | Kontroll av skade og slitasje | GVI / NVI | Sjekk at foring er intakt og har kontaktflate mot avstandrør | Alle klammer | X | X | |
Avstandsrør | Kontroll av skade og slitasje | GVI / NVI | Sjekk at avstandsrør er intakt, holder klammer i posisjon og ikke har tverrsnittsbrudd | Alle avstandsrør | X | X | |
Håndlistrør / Gelenderstolpe | Mulige defekter / skader | GVI / NVI | Sjekk for brudd i håndlistrør. Sjekk gelenderstolpe for skader. Sjekk at plugger er på plass. | Alle gelenderrør og stolper | X | ||
Fiberstropp | Hanefotinnfesting | GVI / MU | Sjekk om fiberstropp er fri for kutt/hull i duk. | Sjekk hanfotinnfesting | X | X | |
Sjakkel | Hanefotinnfesting | GVI / MU | Sjekk at mutter og sikring er på plass. | Sjekk hanefotinnfesting | X | ||
Sjakkel | Hanefotinnfesting | GVI / NVI | Sjekk slitasje. Sjekk at mutter og sikring er på plass. | Sjekk hanefotinnfesting | X | ||
GVI = Generell Visuell Inspeksjon NVI = Nærvisuell Inspeksjon DK = Dimensjonskontroll MU = Modifikasjon/ Utskifting |
Den som utfører ettersyn og vedlikehold skal ha gjennomgått selskapets interne opplæring og gjort seg kjent med produktet og forstått produktets brukerhåndbok.
Det skal gjennomføres minimum månedlig kontroll etter perioder med ekstremvær.
7.5 Generasjonskontroll
Med generasjonskontroll menes det at kontroll utføres når det er mest hensiktsmessig. Dvs. at kontroll og utskiftning av deler gjøres før hvert nytt utsett av fisk. Flyteren skal ikke brukes lenger enn maks. 24 måneder før ny generasjonskontroll gjennomføres. Anbefaler at kontrollen utføres tett opp til tidspunkt for når flyteren skal tas i bruk.
Område/Komponent | Metode (GVI/NVI/DK/MU) | Beskrivelse Inspeksjon | Type feil | Merknad | ||
0 | 1 | 2 | ||||
Identifikasjon | GVI | Kontroller at flytekragen har merkerør med lesbar informasjon og at det stemmer med innslått nummer i midtre fortøyningsklammer. Hvis innslått nummer ikke er lesbart slås nummer inn på nytt. | ||||
Skader på flyterør | GVI / NVI | Kontroller at flyterør ikke er skadet som følge av gnag eller annen mekanisk påkjenning. Kontroller for slitasje, toleranse for slitasje. På flyterør med avstandsrør, kontroller for tapt oppdrift og for skader på flyterør i åpninger mellom avstandsrør og klammer. Dersom avstandsrør er intakt og uten skader, er det en indikator på at innvending flyterør også er intakt og uten skader. | ||||
Skader på avstandsrør | GVI / NVI | Kontroller at avstandsrør er intakt, er uten brudd eller stor deformasjon. Kontroller at avstandsrør holder klammer i posisjon og har kontaktflate mot flens til klammerforing. | ||||
Foring m/flens i klammer | GVI / NVI | Kontroller at foring m/flens i klammerbrille er intakt, uten skader og at flenser har kontaktflate mot avstandsrør. | ||||
Forankring / hanefotinnfesting | GVI / NVI | Kontroller at støtteplate i stål er intakt og uten skade. Kontroller sjakkel i støtteplate for slitasje. Kontroller at rundsling er uten kutt/skader. | ||||
Bunnringsoppheng | GVI / NVI | Kontroller at riktig låsesplint og sikringssjakkel brukes. | ||||
Gangbaner | GVI | Kontroller at gangbaner er intakte. | ||||
Håndlist | GVI | Kontroller at håndlistrør er intakt. | ||||
GVI = Generell Visuell Inspeksjon NVI = Nærvisuell Inspeksjon DK = Dimensjonskontroll MU = Modifikasjon / Utskifting | 0= Intet å bemerke1= Vurderes utbedrer / skiftet i løpet av 24 mnd.2= utbedres omgående. |
8 Transport og lagring
8.1 Transport/slep
Ved transport/slep av flyter med bunnring oppe på gangbane, følges anvisninger for sikring av bunnring.

- Sjekk om det må søkes om slepetillatelse av flytere.
- Flytere slepes uten not.
- Flyteren festes med hanefot til slepetrosse, avstand ca. 20 m. Vi anbefaler tre parter for fremste flytekrage, minimum to for resterende.
- Ved sleping av flere flytere benyttes slepetrosse som går fra hanefot første flytekrage til hanefot siste flytekrage.
- Ved sleping må slepetrossen løpe fritt gjennom flyterne, dette gjøres best med å la slepetrossen gå gjennom løkker/ringer som er bundet i hver sin stolperot.

Slepetrossen fra slepebåt til den første flyteren bør være minimum 150m for å redusere påvirkning fra propellsjø.
- Som sikkerhet i tilfelle at noe skulle skje med slepetrosse eller haneføtter, vil vi anbefale å sikre slepet med slakke tau på hver side parallelt med hovedsleper. Se «sikringstau» bilde 18.
- For å hindre ovalisering av flytekragene bør det festes et tau i sleperetning mellom indre flyterør, se «krysstau» på bilde 18.
- Alle knuter og tau bør sikres med to innstikk og bendsles.
- Hvis det er montert bunnring på flytekragen kan bunnringen under sleping ligge festet oppe på gangbanene. Se også brukerhåndbok for bunnringssystem.
- Skal slep utføres med bunnringen hengende under flytekragen, må man være sikker på at bunnringsoppheng, flytekrage og/eller bunnring ikke blir utsatt for gnag eller skade.
- Relativ slepefart skal ikke overstige 3 knop.
- Maks. last hovedsleper: 8 tonn
- Under flytting av flyter med notpose skal hastigheten tilpasses slik at strøm/bølger ikke overskrider flyterens maks. tillatte signifikante bølgehøyde og strøm.
Etter at sleping er gjennomført skal flyter sjekkes for evt. skader. Det er utarbeidet egen prosedyre for sleping av flyter med et kontrollskjema.

8.2 Lagring på sjø
Ved lagring i sjøen skal flyter fortøyes forsvarlig og merkes for allmenn ferdsel.
Det er en fordel om flyteren lagres i værmessig skjermet farvann under mellomlagringsperioden.
Dersom flere flytere lagres sammen må disse fortøyes på en slik måte at de ikke kan komme i kontakt med hverandre og forårsake skade.
Ved mellomlagring skal flyteren fortøyes i hanefotinnfestninger diagonalt som minimum. Anbefalt innfesting er i rammeforankring slik at man får fortøyd i samtlige hanefotsett (herunder min. 1 hanefotpart i hvert hanefotsett).
8.3 Lagring på land
For lagring på land kreves det at underlaget er plant for å unngå punktbelastning på flyterørene.
9 Produsent og produktidentifikasjon
HOVEDKONTOR | |
Scale Aquaculture AS | Telefon: +47 73 80 99 30 |
Beddingen 16 | E-post: post@scaleaq.com |
7042 Trondheim | www.scaleaq.no |
KONTAKTINFORMASJON | flytekrage@scaleaq.com |
9.1 Dokumentasjon
Flytere fra ScaleAQ har et produktsertifikat som inneholder informasjon om dimensjonsklasse, gyldighetsperiode og detaljer om flyteren og materialene den er bygd opp av. Produktsertifikatet skal være tilgjengelig hos innehaver av akvakulturtillatelsen. Se eksempel i vedlegg 1.
9.2 Identifikasjon av flyter
Hver flyter har et unikt serienummer som identifiserer produktene. Flyter merkes med unikt merkerør i plast.

10 Revisjonshistorikk
Rev. | Endringer | Dato |
1 | Brukerhåndboken er første utgave for ScaleAQ DP500-flyter | 17.03.2025 |
11 Referanser
/1/ | NYTEK23 |
/2/ | NS9415:2021 |