Brukerhåndbøker

Flyter – DualPipe flytekrage (NYTEK23)

Symbolforklaringer

Viktig informasjon er merket med følgende symboler:

1 Sammendrag med oversikt over komponenten og sentrale punkter knyttet til rømningssikring

1.1 Generelle definisjoner

AkvakulturanleggInstallasjon for akvakultur av fisk.
AvstandsrørRør i PE100 som er tredd utenpå flyterør for å sette avstand mellom klammer og holde dem i posisjon.
BassengmålFlyterens indre omkrets.
Dimensjonerende brukstidDen forutsatte tidsperioden en konstruksjon eller en del av denne, med et tiltenkt formål og med antatt vedlikehold, skal kunne brukes uten at det er nødvendig med omfattende reparasjon.
DPDual Pipe
DriftOppdrett av fisk på lokalitet, innbefattet alle operasjoner som utføres på lokalitet mens oppdrett av fisk foregår, og som har relevans for rømming.
EkstrautstyrUtstyr som ikke er hovedkomponent.
EttersynSystematisk undersøkelse/gjennomgang, gjerne visuelt, av at utstyrt tilfredsstiller de kravene som er satt.
FlyterKonstruksjon med hovedfunksjon å gi oppdrift og/eller stivhet til innhegning/notpose.
FlyterørPE-rør som går igjennom klammer og sørger for oppdrift og en sirkelformet flyter.
ForankringssystemSystem med liner og bunnfester med hovedfunksjon å holde akvakulturanlegget eller flåten i posisjon.
HanefotForankringsline fra forankringssystem til flyter.
HovedkomponentHovedkomponenter i et flytende oppdrettsanlegg består av, notpose, flytekrage, flåte og fortøyning.
InnhegningNotpose eller annet system av lastbærende deler som danner en barriere mellom
oppdrettsvolumet i en produksjonsenhet og omkringliggende vannvolum.
KlammerKomponent på flyter som holder PE-rør sammen.
Lodd Vekt eller annen anordning festet direkte eller indirekte til en notpose for å spile denne ut.

Senterlodd er montert under senter, bunn.
MerdFlytekrage med fastmontert notpose.
NS9415:2021Standard som setter funksjonskrav til flytende akvakulturanlegg og er grunnleggende for aktørene i akvakulturbransjen, som myndigheter, tilsyn, prosjekterende, leverandører, aktører innenfor FoU og produsenter, og eier av akvakulturanlegg.
NYTEK23-ForskriftenForskrift som skal bidra til å forebygge rømning av fisk fra flytende akvakulturanlegg.
OmkretsHovedtauets lengde.
ProduktsertifikatDokument som bekrefter at notposen er produsert i samsvar med krav i NYTEK23 og NS9415:2021
SoliditetEt mål på hvor mye av notarealet som dekkes av notlin.
UtspilingssystemLodd, bunnring eller tilsvarende som skal bidra til å holde notposens tredimensjonale form.
Tabell 1: Generelle definisjoner.

1.2 Sammendrag

Denne brukerhåndboken gjelder for DP-flytere levert iht. NS 9415:2021 og NYTEK23.

Hovedprinsippet for ScaleAQ DP-flyter er at to flyterør er forbundet med plastklammer som er jevnt fordelt rundt hele flyterens omkrets. For å holde alle plastklammer i posisjon og til å ta opp laster fra haneføtter, består DP-flyter av avstandsrør som er tredd utenpå ytre flyterør mellom hvert klammer rundt hele flytekragen.

Forankring av flyteren utføres med fiberstropp gjennom nedløpsrør i klammerne.

Bilde 1: DP-flyter med plastklammer.

2 Beskrivelse av ScaleAQ DP-flyter og dens bestanddeler

ScaleAQ DP-flyter er en konstruksjon i polyetylen med følgende oppbygning:

  • To flyterør er forbundet med plastklammer som er jevnt fordelt hele flyterens omkrets.
  • Klammerstolpene har gjennomgående håndlistrør rundt hele flyteren som skaper gelender.
  • Klammerstolpe er forankret til plastklammerets stolpesko ved hjelp av låsepinne.
  • På ytre flyterør mellom hvert klammer er det tredd på moduler av avstandsrør i PE. Avstandsrørene setter avstand mellom klammer og sørger for at alle klammer blir låst i posisjon.
  • Notpose blir festet til flyter nederst på klammerstolpe på alle klammer rundt flyteren. Dette sikrer jevn fordeling av belastning i hele konstruksjonen.
  • Ved bruk av bunnring så festes bunnringsoppheng til flyter gjennom nedløpsrør i klammer, tilsvarende som ved innfesting av fortøyning.
  • Gangbanemoduler er montert rundt hele flyterens omkrets ved hjelp av gangbanerør.
  • Det er isopor i begge flyterør for å opprettholde oppdrift ved eventuell skade eller punktering.
  • Ved bruk av taknett er taknettstenger montert i nedløpsrør for taknettstenger i klammer.
Bilde 2: Flyter og dens bestanddeler.
Bilde 3: Gangbanerist med bestanddeler.
1: Gangbanerist. 2: Gangbaneskrue. 3: Gangbanerør.

2.1 Plastklammer

Tegning av klammertype som benyttes på ScaleAQ DP-flyter vises i Bilde 4. ScaleAQ plastklammer har følgende egenskaper:

  • Sprøytestøpt HDPE for flytekrager med Ø450, Ø500, Ø560.
  • Ett nedløp for enten forankring, bunnringsoppheng eller midgardoppheng.
  • Nedløp for glassfiberstang til taknett.
  • Gjennomføring til FrøyaRingen stagsystem.
Bilde 4: ScaleAQ plastklammer (PL500).

2.2 Merking av flyter

Hver leveranse vil ha sine unike serienummer som identifiserer produktene. Flyter merkes med unikt merkerør i plast. Hvis merkerøret skal byttes ut, så skal det nye merkerøret monteres på akkurat samme plass som det som blir erstattet.

Bilde 5: Eksempel merkerør.

For flyter som har bunnring, er en annen viktig merking de røde båndene som er festet rundt to plastklammer som indikerer at sluttsveisen på bunnringen er mellom disse to klamrene. Denne merkingen er viktig for å unngå at heving av bunnring startes og avsluttes på dette punktet. NB: Bilde 6 viser stålklammer og ikke plastklammer.

Bilde 6: Røde merkebånd på håndliststolper som indikerer posisjon for sluttsveis på bunnring.

2.3 Netto oppdrift flyter

I produktsertifikatet er det beskrevet netto oppdrift av flyter uten noe ekstrautstyr, som f.eks. bunnring.

2.4 Spesifikasjon flyter (eksempel ScaleAQ DP500-157)

ScaleAQ DP500-157
Omkrets*157 m
Diameter*50 m
Overflate1962 m2
Indre flyterørØ500 mm
Ytre flyterørØ450mm
AvstandsrørØ500 (indre diameter større enn diameter ytre flyterør)
HåndlistrørØ140 mm
GelenderstolpeØ160 mm
IsoporI begge flyterør
BunnringKan leveres med bunnring
Tabell 2: Eksempel spesifikasjon ScaleAQ DP500-157
* Omkrets og diameter er målt på innside av indre flyterør.

2.5 Forutsetninger og begrensninger

Det er en forutsetning at det benyttes utstyr og komponenter som er godkjent av ScaleAQ AS ved bytte av utstyr og komponenter på ScaleAQ flyter.
ScaleAQ har kun ansvar når det benyttes, reservedeler og servicepersonell godkjent av ScaleAQ AS.
Merkerøret på flyteren kan brukes som referansepunkt med tanke på å ha kontroll på hvor man utfører ettersyn og vedlikehold på flyteren. F.eks. kan man ha merkerøret som et null-punkt og evt. telle antall klammer med klokken i forhold til merkerøret.

2.6 Uønskede hendelser

2.6.1 Brudd eller skade i flyterør

Dersom det oppstår brudd eller skade i flyterør, vil konstruksjonen med avstandsrør beholde fasongen og hindre totalt sammenbrudd. Klamrene er forankret med ScaleAQ DualPipe-flytere er levert med flyterør som er fylt med isoporstaver. Isoporstavene er for å opprettholde oppdrift ved eventuell skade eller punktering. Ved punktering i begge flyterør reduseres netto oppdrift iht. Tabell 3:

Dimensjon flyterør [mm]Reduksjon av netto oppdrift ved punktering begge flyterør
500Ca. 39%
Tabell 3: Reduksjon av netto oppdrift ved punktering av begge flyterør.

2.6.2 Tidevannsvariasjoner og stormflo

Tidevannsvariasjoner og stormflo er ikke kritisk for flyteren.

2.6.3 Is og snø

Is og snø kan påføre konstruksjonen betydelige belastninger. Lastvirkningen fra ising er primært knyttet til tap av oppdrift. Påslag av is og snø bør fortrinnsvis fjernes med gummislegge/treklubbe. Tau for innfesting av hoppenett til flytekrage bør ha lav bruddstyrke. Ved stort påslag av is på hoppenettet, vil tauene gå til brudd og hoppenettet faller ned i vannet og isen smelter.

Ved lokaliteter hvor ising og drivis kan forekomme skal oppdretter ha beredskaps-/ tiltaksplaner for fjerning av is.

2.6.4 Håndtering dødfisk

For at oppsamling av dødfisk skal fungere best mulig er det viktig at notposen er riktig innfestet i flytekrage og riktig utspilt. Da står notposen og spesielt bunnen utspilt uten bukter og folder på tau eller notlin. Dette er en forutsetning for at dødfisken skal samle seg i senter av bunnen og at dødfiskhåndteringen skal fungere optimalt.

Bruker må ha gode rutiner for overvåking av fisken og gode rutiner for fjerning av dødfisk. Fjerning av dødfisk skal foregå daglig.

2.6.4.1 Kritisk mengde dødfisk

Forutsetninger:

  • Vekten av dødfisk fordeler seg jevnt over bunnen
  • Vekt av dødfisk i sjø er 10% av vekt i luft

For å finne kapasitet for kritisk mengde dødfisk multipliseres ”Kritisk mengde dødfisk pr. krysstau i notposen” med halvparten av antall krysstau i notposen. Antall krysstau og dimensjon på krysstau finnes i sertifikatet for notpose og tegningen av notposen.

Eks:

  • Antall krysstau i notpose: 20 stk.
  • Dimensjon krysstau: 30 mm
    Kritisk mengde dødfisk = 10 stk. krysstau x 3 050 kg = 30 500 kg. Dette er vekten i sjø. I luft tilsvarer dette:
    30 500 kg x 10 = 305 000 kg

Dette gjelder kritisk mengde dødfisk for notposen.

Den kritiske mengden dødfisk skal ikke overstige restoppdriften til flyter. Netto oppdrift flyter uten ekstrautstyr som f.eks. bunnringssystem står i sertifikatet til flyteren.

3 Samvirke med andre komponenter

Flyteren skal prosjekteres for samvirke og samspill med andre hovedkomponenter og ekstrautstyr. Samtidig skal leverandør av tilstøtende hovedkomponent og ekstrautstyr også prosjektere sitt utstyr mot den aktuelle flyteren.

3.1 Samvirke med notpose

Flytere levert av ScaleAQ prosjekteres for å dokumentere samvirke mot aktuell/tillatt notpose. Produktsertifikatet for flyteren presenterer viktig informasjon om samvirket og grensene for bruk av flyteren sammen med notposen.

3.2 Samvirke med utspilingssystem

Flytere levert av ScaleAQ prosjekteres for å dokumentere samvirke mot nedlodding og utspilingssystem. Produktsertifikatet for flyteren presenterer viktig informasjon om samvirket og grensene for bruk av flyteren sammen med nedlodding og utspilingssystem.

3.2.1 Utspiling med bunnring

ScaleAQ DP-flyter kan leveres med bunnring. Se egen brukerhåndbok for ScaleAQ Bunnringssystem.

Bilde 7: ScaleAQ flyter med bunnring.

3.2.2 Utspiling med lodd

Ved bruk av lodd som utspiling av notpose, skal ikke totalvekten av alle loddene overstige tilsvarende tillatt totalvekt for bunnring for aktuelle flyter. I tillegg skal ikke vekten pr. lodd overstige tilsvarende fordelte bunnringsvekt pr. bunnringsoppheng for den aktuelle flyter. Tillatt bunnringsvekt står i produktsertifikat for den aktuelle flyter.

3.2.3 Spisslodd

Loddet er en integrert del av nota, da det er det eneste loddet, og virker i spissen av nota. For å sikre riktig bruk bør en kontrollere eventuelle betingelser som notleverandøren spesifiserer for bruk av lodd. Not er en hovedkomponent som skal sertifiseres iht. NS9415. Bruk av ekstrautstyr skal beskrives i brukerhåndbok til not.

3.3 Samvirke med Midgardvinsj

Ved bruk av Midgardvinsj, se egen brukerhåndbok for ScaleAQ Midgard vinsjsystem.

3.4 Samvirke med permanent ekstrautstyr

Ved bruk av permanent ekstrautstyr på flyter som påvirker integritet og responsbildet, så skal ScaleAQ kontaktes for rådgivning og godkjennelse.

3.5 Samvirke med midlertidig ekstrautstyr

Ved bruk av midlertidig ekstrautstyr på flyter som påvirker integritet og responsbildet, så skal ScaleAQ kontaktes for rådgivning og godkjennelse.

4 Montering av flyter

ScaleAQ DP-flyter er ferdig montert ved leveranse. Montering av ScaleAQ DP-flyter gjøres av sertifiserte montører som gjennom opplæring og kvalifisering har status som monteringsleder. Monteringsleder godkjennes og utnevnes av monteringsansvarlig i ScaleAQ. Alle sveisere og montører har dokumentert kompetanse til å utføre montering av ScaleAQ DP-flyter.

Før installasjon på lokalitet bør det gjennomføres en sikker jobb-analyse (SJA).

5 Installasjon på lokaliteten

Installasjon mot andre komponenter må gjøres i henhold til krav i andre komponenters sine brukerhåndbøker og/eller produktsertifikat. Det må være tydelige krav til hvordan andre komponenter skal installeres mot forankringen. Risikofaktorer som er viktig å påse er at kapasiteten til andre komponenter ikke overstiges, samt at passform på innfestning mot forankring fra innfestning til andre komponenter er ivaretatt og ikke kan påføre andre komponenter eller forankring feil belastninger som kan føre til reduksjon i kapasitet.

Før installasjon på lokalitet bør det gjennomføres en sikker jobb-analyse (SJA).

5.1 Installasjon av flyter i forankringsramme

Haneføtter skal installeres ihht. gjeldende tegning for klammerfordeling og hanefotkonfigurasjon for den spesifikke leveransen. Hanefot i forankringssystemet festes i fiberstroppen som er montert ned gjennom nedløpsrør i bestemte klammer på DP-flyteren.

Figur 8: Hanefot i plastklammer på DP-flyter.

Ellers gjelder følgende krav ved installasjon:

  • Alle haneføtter skal være av samme tau-/kjettingtype og samme dimensjon.
  • Flyter bør ligge mest mulig sentrert i forhold til rammen.
  • Forspenning: Forankringsramme må være slik at forspenningskrefter fordeles i rammesystemet og ikke i haneføtter.

5.2 Installasjon av notpose

Notpose skal være tilpasset flyter. Montering av notpose gjøres etter spesifikasjon fra notprodusent.

Ved innfesting av not til flyterens gelenderstolper er det viktig at tau er forankret nede på gelenderstolpe slik at ved eventuell krengning av flyter kan ikke innfesting klatre opp på stolpe og føre til økt moment og feilbelastning på flyter.
Ved bruk av bunnringssystem, se brukerhåndbok for dette.

Alternativer for innfesting av notpose til flyterens gelenderstolpe er vist i bilde 9 og 10.

Bilde 9: Innfesting nederst på gelenderstolpe.
Bilde 10: Innfesting nederst på stolpe og over skråstøtte.

5.3 Innfesting av bæretau fra magebånd i notpose til flyter for notposer tilpasset dette

  • Innfestingspunktet for bæretau fra for eksempel ScaleAQ Midgard® Notpose, er i nedløpsrøret i plastklammeret. Løkker på hovedtau festes nederst på gelenderstolpe.
  • Ved bruk av bunnring, bør alle notposens innfestinger til flytekragen være festet til flytekragen før senking av bunnring.
  • Notposens hoppenett skal i utgangspunktet ikke henges etter notkrokene under drift. Det er viktig å påse at hoppenett er uten belastning på håndlistrør ved installasjon.
Bilde 11: Innfestingspunktet for bæretau for ScaleAQ Midgard® Notpose, er i nedløpsrør i plasklammeret.

5.4 Kombinot

For å unngå for store belastninger på håndlist og riving av not, skal det ikke lines opp mer enn 5m notlin pr. oppheng pr. runde rundt flytekragen. Ved nedlining av not må bruker påse at det ikke henger igjen notlin mot håndlist ved senking av nedlodding/utspilingssystem, da dette kan føre til brudd i de notmasker som henger igjen. Under drift er det viktig å påse at håndlistrør ikke belastes av notpose.
I perioder med fare for ising må det utføres risikoreduserende tiltak hvis kombinoten skal være opphengt. Et eksempel på risikoreduserende tiltak kan være bruk av is-skjørt.

Bilde 12: Kombinot.

6 Bruk

6.1 Bruk og sikring av kjetting, tau og kabler

Kjetting, tau og kabler skal brukes og lagres på en forsvarlig måte slik at de ikke kan forårsake skade på flyter, notpose, forankring og ekstrautstyr.

6.2 Fortøyning av båter

Båter skal fortøyes slik at de ikke risikerer skade på notpose, fortøyning eller flyter. Med fortøyning menes midlertidig fortøyning i forbindelse med arbeidsoperasjoner.

6.2.1 Fortøyning av arbeidsbåter

Godkjente fortøyningsmetoder av arbeidsbåter er følgende:

  1. Fortøyning i rundsling og nedløp i klammer, se Bilde 13.
  2. Fortøyning rundt stolperot på klammer.

Det er IKKE godkjent å fortøye arbeidsbåt til skråstøtte, gelenderstolpe, håndlistrør eller forankringsklammer.

Bilde 13: Rundsling i nedløp i plastklammer som brukes til fortøyning av båt.

6.2.2 Fortøyning av større båter og brønnbåter

Godkjente fortøyningsmetoder for større båter og brønnbåter er følgende:

  1. Storbåtfortøyning i to klammer med innfesting i rundsling/nedløp i begge ender.
  2. Storbåtfortøyning i to klammer med innfesting i rundsling/nedløp i én ende, og rundt stolperot i andre ende, se Bilde 14.

Det skal aldri fortøyes i klammer med forankring.

Bilde 14: Innfesting i rundsling i nedløp på ett klammer og rundt stolperot på naboklammer.

6.3 Løfting av flyter

For løfting anbefales 2 stk. brede løftestropper med en avstand på ca. 3m eller mer, slik at det er minst 2 klammer mellom løftepunktene. Stroppene skal gå under begge flyterør, ikke under bunnring. Arbeidsvinkel: β < 30°. (Dvs. vinkel mellom stropp og en loddrett linje). Maks. løftehøyde fra vannflaten er 3m.

Dim. flyterørBredde på løftestropp [mm/tonn WLL]
500120mm/4T
Tabell 4: Min. bredde/tonnasje på løftestropp ved løfting av flytekrage.

6.4 Rengjøring

Ved rengjøring av flytekrage og evt. bunnring er det vanlig å bruke spesialdesignede spylerigger for å fjerne groe og skjellvekst. Hvis kran brukes må man sørge for at flytekragen henger sikkert i løftestroppene og at man ikke oppholder seg under hengende last.
Ved bruk av desinfiseringsmiddel og andre kjemikalier skal det forsikres at middelet ikke skader flytekragens komponenter.

6.5 Forholdsregler ved ilandsetting og sjøsetting

Plassbehov: Området må ha plass til flyteren og ha fri passasje rundt på ca. 10 meter.
Ved ilandsetting er det vanlig å bruke en kombinasjon av løfte- og drakraft.
Flyteren kan ovaliseres ved å strekke tau på tvers over flyteren for at det skal bli mer hensiktsmessig å få den på land. Pass på at rørene ikke får for skarp bøyeradius slik at de knekker. (Maks. tillatt diameter økning under håndtering: 15 %)
Kjør ikke utstyr oppe på flyterørene, pass på at skarpe kanter på maskinelt utstyr og underlag ikke skader flyterørene.

7 Ettersyn og vedlikehold

7.1 Forutsetninger

Det er en forutsetning at det benyttes utstyr og komponenter som er godkjent av ScaleAQ AS ved bytte av utstyr og komponenter på ScaleAQ flyter.
ScaleAQ har kun ansvar når det benyttes reservedeler og servicepersonell godkjent av ScaleAQ AS.
Den som utfører ettersyn og vedlikehold skal ha gjennomgått selskapets interne opplæring og gjort seg kjent med produktet og forstått produktets brukerhåndbok.

Merkerøret på flyteren kan brukes som referansepunkt med tanke på å ha kontroll på hvor man utfører ettersyn og vedlikehold på flyteren. F.eks. kan man ha merkerøret som et null-punkt og evt. telle antall klammer med klokken i forhold til merkerøret.

Under normal drift skal det utføres regelmessig inspeksjon og vedlikehold av flyter. Ettersyn- og vedlikeholdsintervallene med tilhørende inspeksjonspunkter er et minimumskrav fra ScaleAQ AS og er utarbeidet basert på risikovurderinger og risikoanalyse utført av ScaleAQ AS.

Eier av flyteren skal ha et et ettersyn og vedlikeholdssystem hvor alt ettersyn og vedlikehold skal dokumenteres og oppbevares sammen med øvrig dokumentasjon for den aktuelle flyteren.

7.2 Metoder for inspeksjon

  • GVI = Generell Visuell Inspeksjon:
    Visuell inspeksjon hvor man ser etter tydelige skader/defekter på avstand fra objektet. Kan gjøres med ROV eller dykker med vanlig kamera.
  • NVI = Nærvisuell Inspeksjon:
    Bruk av nærvisuelt kamera eller deteksjonsverktøy (eksempelvis ultralyd) for å finne skader nær overflaten til objektet.
  • DK = Dimensjonskontroll:
    Bruk av måleverktøy for å kontrollere dimensjoner.
  • MU = Modifikasjon / Utskifting

7.3 Kriterier for når flyter ikke har tilfredsstillende kvalitet

I kapittel 7.3.1 – 7.3.4 er det beskrevet hvilke toleranser vi tillater på de forskjellige komponentene på flyteren. Hvis disse toleransene er overskredet, har ikke flyteren tilfredsstillende kvalitet og ScaleAQ må kontaktes for gjennomgang.
I disse kapitlene beskriver også målemetodikk hvor det måles over 2 diameter (D1 og D2) 90° forskjøvet i forhold til hverandre. Med dette menes følgende måling:

7.3.1 Toleranser for plastrør

Ved skader på flyterør på mer enn 20% av rørets godstykkelse, skal ScaleAQ kontaktes for avklaring på om reparasjon/utbedring er nødvendig.

TYPESDRGodstykkelse [mm]Maks skadedybde [mm]Maks reduksjon av godstykkelse
45017.6
13.6
25.56
33.09
5.1
5.6
20%
50017.6
13.6
28.415.720%
Gangbanerør Ø50 mm114.552.2650%
Tabell 5: Godstykkelser og maksimum tillat skade plastrør

7.3.2 Toleranser for avstandsrør

Avstandsrør skiftes ut dersom tverrsnittsbrudd i en av endene som er i kontakt med foring/klammer.

Avstandsrør vurderes utskiftes dersom skade eller deformasjon som kan påvirke funksjonen til avstandsrøret, altså å holde klammer i posisjon og ta opp trykklast fra hanefotlaster.

7.3.3 Toleranser for fiberstropp

Fiberstropp må skiftes når det er kutt eller hull i duk.

7.3.4 Toleranser for slitasje sjakkel

Toleranser for slitasje på sjakkel: ≤ 20 % av opprinnelig materialdiameter, målt over 2 diametere (D1 og D2) 90° forskjøvet i forhold til hverandre. Dvs. gjenværende diameter (𝐷1+𝐷2)/2 må være minst 80 % av nominell diameter Dn.

Bilde 15: Bildet viser måling slitasje på sjakkel.

7.4 Driftsbasert ettersyn og vedlikehold på flyter

Område/
Komponent
Hva sjekkes?Metode (GVI/NVI/
DK/MU)
Beskrivelse inspeksjonSpesifikasjonMånedligHver 3. mnd.Årlig
FlyterørKontrolleres av skade og slitasjeGVISjekk flyterør
for kutt, knekk
og brudd.
Alle flyterør X  X
PlastklammerIntegritet til klammereGVI / NVISjekk klammer deformasjon/
sprekk.
Alle klammer   X
Foring m/flensKontroll av skade og slitasjeGVI / NVISjekk at foring er intakt og har kontaktflate mot avstandrørAlle klammerXX
AvstandsrørKontroll av skade og slitasjeGVI / NVISjekk at avstandsrør er intakt, holder klammer i posisjon og ikke har tverrsnittsbruddAlle avstandsrørXX
Håndlistrør / GelenderstolpeMulige defekter / skaderGVI / NVISjekk for brudd i håndlistrør.
Sjekk gelenderstolpe for skader. Sjekk at plugger er på plass.
Alle gelenderrør og stolper  
FiberstroppHanefotinnfestingGVI / MUSjekk om fiberstropp er fri for kutt/hull i duk.Sjekk hanfotinnfesting X 
SjakkelHanefotinnfestingGVI / MUSjekk at mutter og sikring er på plass.Sjekk hanefotinnfestingX
SjakkelHanefotinnfestingGVI / NVISjekk slitasje. Sjekk at mutter og sikring er på plass.Sjekk hanefotinnfestingX
GVI = Generell Visuell Inspeksjon
NVI = Nærvisuell Inspeksjon
DK = Dimensjonskontroll
MU = Modifikasjon/ Utskifting
 
Tabell 6: Driftsbasert ettersyn og vedlikehold på flyter.

Den som utfører ettersyn og vedlikehold skal ha gjennomgått selskapets interne opplæring og gjort seg kjent med produktet og forstått produktets brukerhåndbok.
Det skal gjennomføres minimum månedlig kontroll etter perioder med ekstremvær.

7.5 Generasjonskontroll

Med generasjonskontroll menes det at kontroll utføres når det er mest hensiktsmessig. Dvs. at kontroll og utskiftning av deler gjøres før hvert nytt utsett av fisk. Flyteren skal ikke brukes lenger enn maks. 24 måneder før ny generasjonskontroll gjennomføres. Anbefaler at kontrollen utføres tett opp til tidspunkt for når flyteren skal tas i bruk.

Område/KomponentMetode (GVI/NVI/DK/MU)Beskrivelse InspeksjonType feilMerknad
   012 
IdentifikasjonGVIKontroller at flytekragen har merkerør med lesbar informasjon og at det stemmer med innslått nummer i midtre fortøyningsklammer. Hvis innslått nummer ikke er lesbart slås nummer inn på nytt.    
Skader på flyterørGVI / NVIKontroller at flyterør ikke er skadet som følge av gnag eller annen mekanisk påkjenning. Kontroller for slitasje, toleranse for slitasje.

På flyterør med avstandsrør, kontroller for tapt oppdrift og for skader på flyterør i åpninger mellom avstandsrør og klammer. Dersom avstandsrør er intakt og uten skader, er det en indikator på at innvending flyterør også er intakt og uten skader.
    
Skader på avstandsrørGVI / NVIKontroller at avstandsrør er intakt, er uten brudd eller stor deformasjon. Kontroller at avstandsrør holder klammer i posisjon og har kontaktflate mot flens til klammerforing.     
Foring m/flens i klammerGVI / NVIKontroller at foring m/flens i klammerbrille er intakt, uten skader og at flenser har kontaktflate mot avstandsrør.   
Forankring /
hanefotinnfesting
GVI / NVIKontroller at støtteplate i stål er intakt og uten skade.
Kontroller sjakkel i støtteplate for slitasje. Kontroller at rundsling er uten kutt/skader.
    
BunnringsopphengGVI / NVIKontroller at riktig låsesplint og sikringssjakkel brukes.    
GangbanerGVIKontroller at gangbaner er intakte.    
HåndlistGVIKontroller at håndlistrør er intakt.     
GVI = Generell Visuell Inspeksjon
NVI = Nærvisuell Inspeksjon
DK = Dimensjonskontroll
MU = Modifikasjon / Utskifting
 0= Intet å bemerke1= Vurderes utbedrer / skiftet i løpet av 24 mnd.2= utbedres omgående.
Tabell 7: Generasjonskontroll.

8 Transport og lagring

8.1 Transport/slep

Ved transport/slep av flyter med bunnring oppe på gangbane, følges anvisninger for sikring av bunnring.

Bilde 16: Sikring bunnring oppe på gangbane. Merk dette eksempelet er for flyter med stålklammer.
  • Sjekk om det må søkes om slepetillatelse av flytere.
  • Flytere slepes uten not.
  • Flyteren festes med hanefot til slepetrosse, avstand ca. 20 m. Vi anbefaler tre parter for fremste flytekrage, minimum to for resterende.
  • Ved sleping av flere flytere benyttes slepetrosse som går fra hanefot første flytekrage til hanefot siste flytekrage.
  • Ved sleping må slepetrossen løpe fritt gjennom flyterne, dette gjøres best med å la slepetrossen gå gjennom løkker/ringer som er bundet i hver sin stolperot.
Bilde 17: Eksempel på hvordan sleperen og haneføtter er festet til flytere med stålklammer uten gangbaner.

Slepetrossen fra slepebåt til den første flyteren bør være minimum 150m for å redusere påvirkning fra propellsjø.

  • Som sikkerhet i tilfelle at noe skulle skje med slepetrosse eller haneføtter, vil vi anbefale å sikre slepet med slakke tau på hver side parallelt med hovedsleper. Se «sikringstau» bilde 18.
  • For å hindre ovalisering av flytekragene bør det festes et tau i sleperetning mellom indre flyterør, se «krysstau» på bilde 18.
  • Alle knuter og tau bør sikres med to innstikk og bendsles.
  • Hvis det er montert bunnring på flytekragen kan bunnringen under sleping ligge festet oppe på gangbanene. Se også brukerhåndbok for bunnringssystem.
  • Skal slep utføres med bunnringen hengende under flytekragen, må man være sikker på at bunnringsoppheng, flytekrage og/eller bunnring ikke blir utsatt for gnag eller skade.
  • Relativ slepefart skal ikke overstige 3 knop.
  • Maks. last hovedsleper: 8 tonn
  • Under flytting av flyter med notpose skal hastigheten tilpasses slik at strøm/bølger ikke overskrider flyterens maks. tillatte signifikante bølgehøyde og strøm.

Etter at sleping er gjennomført skal flyter sjekkes for evt. skader. Det er utarbeidet egen prosedyre for sleping av flyter med et kontrollskjema.

Bilde 18: Slepeoppsett for flere flytere.

8.2 Lagring på sjø

Ved lagring i sjøen skal flyter fortøyes forsvarlig og merkes for allmenn ferdsel.
Det er en fordel om flyteren lagres i værmessig skjermet farvann under mellomlagringsperioden.
Dersom flere flytere lagres sammen må disse fortøyes på en slik måte at de ikke kan komme i kontakt med hverandre og forårsake skade.
Ved mellomlagring skal flyteren fortøyes i hanefotinnfestninger diagonalt som minimum. Anbefalt innfesting er i rammeforankring slik at man får fortøyd i samtlige hanefotsett (herunder min. 1 hanefotpart i hvert hanefotsett).

8.3 Lagring på land

For lagring på land kreves det at underlaget er plant for å unngå punktbelastning på flyterørene.

9 Produsent og produktidentifikasjon

HOVEDKONTOR
Scale Aquaculture ASTelefon: +47 73 80 99 30
Beddingen 16E-post: post@scaleaq.com
7042 Trondheimwww.scaleaq.no
KONTAKTINFORMASJONflytekrage@scaleaq.com
Tabell 8: Kontaktinformasjon

9.1 Dokumentasjon

Flytere fra ScaleAQ har et produktsertifikat som inneholder informasjon om dimensjonsklasse, gyldighetsperiode og detaljer om flyteren og materialene den er bygd opp av. Produktsertifikatet skal være tilgjengelig hos innehaver av akvakulturtillatelsen. Se eksempel i vedlegg 1.

9.2 Identifikasjon av flyter

Hver flyter har et unikt serienummer som identifiserer produktene. Flyter merkes med unikt merkerør i plast.

Bilde 19: Merkerør flyter.

10 Revisjonshistorikk

Rev.EndringerDato
1Brukerhåndboken er første utgave for ScaleAQ DP500-flyter17.03.2025
Tabell 9: Revisjonshistorikk.

11 Referanser

/1/NYTEK23
/2/NS9415:2021
Tabell 10: Referanser.

12 Vedlegg